ثبت شرکت در روسیه


روسیه کشوری توسعه یافته با شرایط مطلوب است که از نظر موقعیت جغرافیایی محبوبیت خاصی در بین علاقمندان برای مهاجرت ایجادکرده است. روسیه به دلیل قوانین سودمند و سیستم مالیاتی خود، برای بسیاری از سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب بوده، و شرایط سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اروپا برای سرمایه گذاران خارجی و بومی در روسیه یکسان است .

انواع ثبت شرکت در روسیه

کشور روسیه به خاطر نزدیکی به کشور ایران، برای هموطنان ما جذابیت خاصی دارد نظام ثبت شرکت در روسیه به پنج گونه می باشد. 

 شرکت با مسئولیت محدود (ooo)

در این نوع ثبت شرکت ورود و خروج سهامداران و افزایش سرمایه، فقط از طریق محضر (دفتر اسناد رسمی) قابل انجام است سهامداران شرکت می توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند. برخلاف تصور ایرانیان مدیر عامل شرکت، اختیار تام دارد و از طریق وکالت محضری، نمی توان اختیارات وی رامحدود کرد. شرکت با مسئولیت محدود، پرطرفدارترین نوع شرکت در روسیه و مناسب ترین نوع شرکت برای ایرانیان است.

 شرکت سهامی خاص (AO)

در این نوع ثبت شرکت شما باید مبلغ 10/000 روبل روسیه به عنوان سرمایه اولیه به دولت روسیه ارائه نمایید برای استخدام و معرفی اعضاء شما می توانید از یک نفر تا هر تعدادی که مد نظردارید به عنوان نیروی شرکت خود معرفی کند برای انجام امور اداری در این نوع ثبت شرکت ، حداقل زمان حدود دو الی چهار ماه می باشد.

اطلاعات و مدارک مور نیاز برای ثبت شرکت در کشور روسیه

  • اسکن گذرنامه موسس و مدیر عامل
  • نیاز به یک منشی روس دارد که برای مدت 3 ماه به جای مدیر عامل کار کند
  • نام و نوع و فعالیت شرکت
  • ارائه حداقل دو نام انتخابی برای نام شرکت
  • تعیین درصد سهام هر یک از شرکاء و مشخص کردن مدیر عامل شرکت
  • مدت زمان مورد نیاز برای ثبت شرکت یک هفته می باشد
  • نیاز به شریک روسی ندارد
  • برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود در روسیه فقط نیاز به یک سهامدار و یک مدیر عامل دارد
  • سرمایه هر سهم مبلغ 400 دلار امریکایی هست که نصف آن می بایست در جریان ثبت شرکت پرداخت شود

مراحل انجام کار تجاری در روسیه

آغاز کار تجاری در روسیه نیازمند طی مراحل هشتگانه و ارائه اسناد مورد نیاز به ادارات، از جمله اداره ثبت شرکتهای تجاری، اداره مالیات محلی، سیستم بانکی، مرکز کسب و کار مسکو، و اتحادیه های صنفی است.   

  • دریافت گواهی رسمی تاسیس شرکت
  • سپرده گذاری در بانک و دریافت گواهی آن
  • پرداخت بهای ثبت
  • باز کردن حساب بانکی شرکت
  • آگاه نمودن سازمان امور مالیاتی روسیه از شماره حساب شرکت و تایید گرفتن از این سازمان
  • پرداخت بهای ثبت
  • ثبت شرکت در مرکز کسب و کارهای مسکو
  • ثبت شرکت در ادارات سازمان امور مالیاتی برای دریافت شماره شناسایی مالیاتی

خدمات اتاق بازرگانی روسیه

صدور گشایش نمایندگی شرکتها و سازمانهای خارجی در فدراسیون روسیه  یکی از وظایف اصلی اتاق بازرگانی روسیه محسوب می شود. این کار توسط دپارتمان و همکاری با افراد حقوقی و نمایندگی ها صورت می گیرد نحوه گشایش نمایندگی شرکت خارجی به صورت قانونی از طریق اتاق صنایع و بازرگانی فدراسیون تنها توسط بانک مرکزی و اتاق صنایع و بازرگانی روسیه امکان پذیر است.
در حدود 20 سال گذشته بیش از 5600 شرکت خارجی از 98 کشور جهان مجوز گشایش نمایندگی را در فدراسیون روسیه دریافت نموده اند ایجاد نمایندگی این فرصت را می دهد که شرکت خارجی با کمترین هزینه شخصی و ریسک بتواند با شریک روسی ارتباط کاری برقرار نموده و امور بازاریابی و عقد قراردادهای کاری را انجام دهد. اتاق صنایع بازرگانی روسیه نه تنها حضور شرکتهای ایرانی را در روسیه  قانونی می داند بلکه طیف بزرگی از خدمات را ارائه می دهد. 

مالیات در کشور روسیه

در روسیه، شرکتها مشمول نرخ 20% مالیات شرکتی می باشند. مالیات از24% در سال 2008 کاهش یافته است. که 2% از مالیات به دولت مرکزی به عنوان مالیات فدرال پرداخت می شود و مابقی 18% به دولت محلی پرداخت می شود.

در روسیه سه نوع سیستم مالیاتی وجود دارد:

سیستم آسان 6%

فرد می یایست در ماه حدود 6% از کل درآمد شرکت ثبتی را به خزانه داری روسیه واریز نماید. ولی نیازی به پرداخت مالیات بر دارائی نخواهد بود در کنار آن نیز 30% بیمه شرکت به دولت روسیه پرداخت می شود. در این نوع نظام مالیاتی شما هر سه  ماه  یکبار اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل می کنید و گزارش آن را به طور سالیانه به اداره مالیات ارائه می نمایید. در این نوع مالیات شما نمی توانید برای شرکت خود شعبه یا نمایندگی تاسیس نمایید و شامل مشاغلی همچون بانک و شرکت بیمه نخواهد شد این بدان معناست که مشاغل ذکر شده نمی توانند از این نظام مالیاتی پیروی نمایند.

سیستم آسان 15%

این نوع سیستم مشابه سیستم آسان 6% می باشد ولی یک تفاوت اصلی وجود دارد این که برای پرداخت مالیات جهت کسر از حساب مالیاتی، نمی توان تمام هزینه ها را در زمره هزینه های مصرفی و جاری شرکت ارائه نمایید.

سیستم قدیمی

در این سیستم فرد باید 20% از درآمد شرکت را ماهیانه واریز نماید و حدود 2،2% را به عنوان مالیات بر دارائی پرداخت نماید. این در حالی است که باید حدود 30% از کل درآمد را به عنوان بیمه شرکت به دولت روسیه پرداخت نماید در این نظام مالیاتی برای شرکتهایی که درآمد آنها بالای 60/000/000 روبل روسیه داشته باشند اجباری می باشد .
بانک ها و بیمه ها باید از این نظام پیروی نمایند. در این نوع شرکتها اجازه اعطای نمایندگی و شعبه را خواهند داشت حسابداری و حسابرسی شرکت باید توسط افراد حرفه ای انجام پذیرد از مزایای این سیستم آن است که در صورت ضرردهی شرکت، معاف از مالیات می باشد. در این سیستم باید هر ماه گزارش ارزش افزوده خود را ارائه نمایند و اداره پلیس و اداره مالیات تمرکز بالایی بر آنها دارد.

ثبت برند درروسیه

ثبت برند در روسیه

ثبت علائم تجاری یا ثبت برند در روسیه سبب می شود مالکیت استفاده از ثبت برند در روسیه فقط برای مالک آن شرکت باشد و مانع از کلاهبرداری و استفاده افراد سودجو قرار گیرد در واقع با ثبت برند در روسیه از هرگونه سوء استفاده از نام تجاری ثبت شده جلوگیری می شود و ارزش نام شرکت را تا چندین برابر بالا می برد پس از ثبت برند در روسیه مالک آن می تواند با اطمینان خاطر صادرات محصولات خود را به این کشور انجام داده و علیه هر شخصی که بدون موافقت مالک شرکت از آن برند استفاده مشابه کرده  در دادگاه حضور پیدا کرده و طبق قانون از حقوق خود دفاع کند. 

انتخاب نام مناسب

 براساس طبقه بندی (MKTY) انتخاب نام و طبقه بندی کالا /خدمات (nice clafication)  

استعلام

پروسه عادی:7روزه
پروسه فوری:1روزه   

گواهی در حال ثبت

صدور گواهی موقعیت (برند در حال ثبت) 
حدود 1 هفته از تاریخ اقدام به ثبت 

گواهی ثبت برند

پروسه عادی: 12 ماهه
پروسه فوری: 6 ماهه
گواهی ثبت برند 10سال اعتبار دارد

مهاجرت از طریق کارآفرینی در روسیه

آمار کارآفرینی در روسیه نشان می دهد کسانی که تصمیم به مهاجرت از طریق کارآفرینی در روسیه دارند و اقدام به راه اندازی کسب و کار خود کرده اند رضایت بیشتری دارند نسبت به کسانی که از طریق دعوت نامه کاری رسمی شرکتی و یا کارفرما زیر نظر شرکت در روسیه، اقدام به مهاجرت کاری در روسیه کرده اند براساس وجود تعداد زیادی کارآفرین در روسیه و تاسیس شرکت های کوچک و بزرگ در کشور روسیه همین امر سبب شده است که در روسیه تعداد افراد زیادی شاغل وجود داشته باشد و نرخ آمار بیکاری جوانان در روسیه به نسبت پایین باشد. البته لازم به ذکر می باشد که کارآفرینی رشد بسیار تاثیر گذاری بر روی اقتصاد کشور روسیه گذاشته است. 

بهترین فرصت های سرمایه گذاریها در روسیه

  • کسب و کار مربوط به نفت و گاز
  • کسب و کار مربوط به ماهی و غذاهای دریایی
  • کشاورزی حبوبات
  • کافی شاپ
  • مهندسی مکانیک و کمپانی کار با فلزات
  • مشاغل مربوط به مشاوره تحصیلی
  • کسب و کار مربوط به مبلمان و لوازم چوبی
  • کمپانی دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تجارت خرده فروشی