ثبت شرکت در قطر


قطر کشوری در منطقه خاور میانه در کنار آبهای خلیج فارس است. این کشور از جنوب با عربستان سعودی همسایه است پایتخت آن دوحه است.
قطر از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی ثروتمند ترین کشور در دنیای اسلام است سرانه قطر به حدی بالاست که اغلب وضعیت اقتصادی این کشور نه با کشورهای خاورمیانه بلکه با اقتصادهای بزرگ اروپایی مقایسه می شود. این کشور بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است.

مزایای ثبت شرکت در قطر

سرمایه گذارانی که قصد ثبت شرکت در قطر را دارند از مزایایی از جمله موارد زیر را دارا می باشند.

  • عدم پرداخت مالیات به دولت قطر
  • پرداخت مالیات 5 درصدی در کسب و کارهای وارداتی و صادراتی در قطر
  • برگشت سود و سرمایه ی سرمایه گذاران خارجی به کشور مبداشان
  • اجازه انجام فعالیت های زیر ساختی در حال توسعه در قطر به عنوان سرمایه گذاران خارجی
  • ایجاد نمایشگاهای بین المللی و سالن های کنفرانس برای سرمایه گذاران خارجی
  • برخورداری از نیروی کار و شرایط استخدام بسیار راحت در قطر   
                                                                    

اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در کشور قطر

  • انتقال سرمایه اولیه شرکت به یکی از بانک های کشور قطر
  • طرح توجیهی (BUSINESS PLAN)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اسکن پاسپورت موسس و مدیر عامل با حداقل 2 سال اعتبار
  • به یک کفیل قطری نیاز دارد
  • نام و نوع و فعالیت شرکت
  • ارائه حداقل دو نام انتخابی برای نام شرکت
  • تعیین درصد سهام هر یک از شرکاء مشخص کردن مدیر عامل
  • پروسه و طی مراحل ثبت شرکت، حداقل به یک هفته زمان نیاز دارد
  • سرمایه اولیه مبلغ (200,000 ریال قطری)  معادل درهم هست این مبلغ با تایید کفیل قطری قابل تایید هست
  • غیر قطری ها می توانند با سهم 49 % یکی از شرکای کلیدی شرکت با مسئولیت محدود در قطر باشند یعنی نیاز به یک و یا دو شریک قطری دارد  

انواع ثبت شرکت در قطر

شرکت مشارکتی ساده

این نوع شرکت در میان سایر روشها میان بازرگانان بسیار محبوب می باشد که بین 2 یا چند نفر توافق می شود. در این روش مسئولیت شرکاء محدود نمی باشد و نام تجاری می تواند براساس نام شرکاء انتخاب شود.

شرکت با همکاری مشترک

ثبت این شرکت نیز مانند شرکتهای ساده می باشد، با این تفاوت که با همکاری دو نوع شریک صورت می گیرد. شریک شدن چند نفر و تشکیل شرکت و شریک شدن افراد امین و قابل اعتماد برای ثبت شرکت

شرکت با سرمایه گذاری مشترک

در این نوع ثبت شرکت همکاری دو با چند نفر در جهت پیشیرد اهداف شرکت در نظر گرفته شده است.

شرکت با مسئولیت محدود

یکی از بهترین انواع شرکتهای قابل ثبت در قطر شرکت با مسئولیت محدود است این شرکت با حداقل 2 نفر جهت ثبت نیاز دارند که یک طرف آن باید شخص قطری باشد که مالک 51 درصد سهام نیز باشد حداقل سرمایه برای راه اندازی این نوع شرکت یک میلیون ریال قطری می باشد. 

مراحل ثبت شرکت در قطر

  • انتخاب نام شرکت و تایید آن می باشد.
  • افتتاح حساب بانکی به مبلغ حداقل 200 هزار ریال
  • مراجعه به اداره ثبت تجاری و اتاق بازرگانی
  • اخذ مجوزهای مربوطه برای ثبت شرکت
  • صادرشدن کد شناسایی مالیات توسط اداره مالیات
  • تصویب احزار هویت اساسنامه شرکت از اداره دادگستری و پس از آن کلیه دارندگان حق امضاء باید اساسنامه را تایید و امضاء نمایند. 

سرمایه گذاری در قطر و اخذ اقامت در قطر

سرمایه گذاری در قطر به هبچ عنوان منجر به اخذ اقامت دائم و تابعیت قطر نمی شود در بسیاری از انواع سرمایه گذاری حتی سرمایه گذار نمی تواند مالک صد درصد سرمایه خود باشد و مجبور است که از یک تبعه کشور قطر در این پروژه سرمایه گذاری استفاده کند. 

مزایای سرمایه گذاری در قطر

سرمایه گذاری در قطر می تواند برای سرمایه گذار همراه با سود بیشتری باشد قطر کشوری است که با داشتن ذخایر عظیم نفتی و زیر ساخت های بسیار درجه یک اقتصادی بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جذب می کند.  قطر عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) می باشد. همین امر تا حدی باعث امنیت خاطر سرمایه گذاران می شود.
نیروی کار در قطر بسیار ارزان است و فرآیند استخدام بسیار ساده است. اگر چه سرمایه گذاری در این کشور برای ایرانیان کمی مشکل است اما این امر باعث می شود که سرمایه شخص به صورت ارز بین المللی حفظ شده و بی ارزش شدن  ریال ایران در میزان سرمایه شخص تاثیری نگذارد. 

شروع روشهای سرمایه گذاری در قطر

بهترین راه و روش های شروع سرمایه گذاری در کشور قطر می توان به چند مورد زیراشاره کرد: 

سرمایه گذاری در قطر از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در قطر از طریق ثبت شرکت در قطر به اشخاصی توصیه می شود که صرفا به دنبال فعالیت اقتصادی هستند و علاقه ای به اخذ اقامت قطر ندارند زیرا اگر به دنبال ثبت شرکت و دریافت اقامت در کشورهای خارجی هستید کشورهایی مانند (اتریش، مجارستان، اسپانیا) گزینه هایی مناسب تر هستند که بعد از پنج سال فعالیت تجاری، به شما اقامت اعطاء می کنند.
کشور قطر نیز مانند کشورهای عربی دیگر به شما اجازه مالکیت 100% شرکت را نخواهد داد و شما فقط مجاز به داشتن سهم تا 49 % خواهید بود. و 51 % از شرکت شما باید به نام کفیل عربی باشد. دولت قطر وامهای تسهیلاتی بسیاری را در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می دهد که دارای سودهای بسیار پایینی هستند.

سرمایه گذاری در قطر از طریق بازار املاک و مستغلات

بسیاری از سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در قطر، علاقه مند به خرید ملک در مناطق لوکس قطر هستند فرد با خرید ملک در این کشور اجازه اقامت را تا زمانی که صاحب ملک مورد نظر است خواهد داشت اما نکته بسیار مهم برای خریداران املاک و مستغلات در قطر این است که افرادی که تابعیت قطر نداشته باشند نمی توانند حتی با پرداخت کامل، مبلغ خانه را به نام خود سند بزنند و مجبور هستند تنها نصف خانه را به صورت رسمی به نام خود داشته باشند و نصف بقیه ملک به اسم شریک قطری آنها خواهد بود.

سرمایه گذاری در قطر از طریق سپرده گذاری بانکی

افراد خارجی به منظور سرمایه گذاری در قطر، به صورت اتوماتیک مجاز به افتتاح حساب نیستند و فقط در صورتی که می توانند در این کشور حساب بانکی داشته باشند که دارای یکی از اقامتهای قانونی این کشور باشند بانکهای کشور قطر مانند اکثر کشورهای خارجی سود بالایی به سپرده گذاران پرداخت نمی کنند از این رو سپرده گذاری در این کشور را نمی توان یک سرمایه گذاری جدی به حساب آورد هرچند که سپرده گذاران می توانند از بانک های قطری اعتبار دریافت نمایند که البته این مساله مستلزم داشتن کسب و کار قانونی در این کشور است.

سرمایه گذاری در قطر از طریق سهام و اوراق قرضه

قطر دارای بازار بورس فعال و پر سودی است. برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در قطر در بازار بورس، این نکته وجود دارد که در کشور قطر می توانند اقدام به خرید اوراق قرضه و یا سهام نمایند اما با هیچ مبلغی شخص نمی تواند از طریق سرمایه گذاری در بورس اقامت و یا تابعیت این کشور را به دست آورد. این روش مناسب اشخاصی است که می خواهند در این بازار پر سود سهمی داشته باشند.                                                             


بنادر مهم برای ارسال کالا

  • بندر حمد HAMAD PORT
  • بندر الوکره PORT OF AL WAKRAH
  • بندر راس لفان PORT OF RAS LOFFAN
  • بندر مسیعید PORT OF UMM SAID

ثبت برند و نام تجاری

برای هرگونه فعالیت اقتصادی با برند تجاری نیاز به ثبت آن در وزارت صنعت و تجارت قطر می باشد به همین دلیل استفاده از هرگونه لوگو و برند نیاز به کسب مجوز و تاییدیه های لازم را دارد.

مالیات شرکتها در قطر

دولت قطر یکی از معدود کشورهای جهان است که مالیات بر درآمد آنها صفر است. قطر با داشتن قوانین تجارت لیبرال، زیر ساخت هایی در حد کلاس جهانی، نیروی کار ماهر بین المللی و چارچوب قانونی موثر یکی از ایده ال ترین مکانها برای شروع فعالیت و تجارت در منطقه خاورمیانه به شمار می آید در واقع دولت قطر با زیر ساختهایی که ایجاد کرده است در حال ساخت کشوری با زیر ساخت هایی بسیار مناسب برای کارآفرینان و سرمایه گذاران در ابعاد مختلف گسترده است.

شرایط کارآفرینی در قطر

در حال حاضر دولت قطر اهداف گسترده ای شامل ارائه خدمات پیشرفته الکترونیکی، برای ادغام کسب و کار شناسایی و بهینه سازی مراحل صدور مجوز و ساخت و ساز مراکز تجاری، صدور مجوزهای تجاری، برای ایجاد انگیزه میان سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است.
هرچند که مشارکت شرکت های خصوصی و دولتی در طی سالهای گذشته به منظور امنیت غذایی، آموزش، بهداشت، گردشگری، و بخش های ورزشی درآمدهای بسیار کلانی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته است به همین دلیل هر روزه بر مشتاقان سرمایه گذاری در قطر افزوده می شود.